Temat: Poznajemy osiągnięcia kultury polskiej na przełomie XIX i XX wieku.
Cele lekcji: Poznasz osiągnięcia przedstawicieli polskiego pozytywizmu.
Kryteria sukcesu:
- Wymieniam główne założenia polskiego pozytywizmu i jego wybitnych przedstawicieli.
- Wyjaśniam znaczenie pracy organicznej.
- Wyjaśniam pojęcia: modernizm, Młoda Polska.
Pozytywizm na ziemiach polskich został zainicjowany przez środowisko warszawskie inteligencji. Przedstawiciele polskiego pozytywizmu przeciwstawiali się działalności konspiracyjnej, a za najważniejszy cel uznali rozwój gospodarczo – społeczny ziem polskich.
Modernizm to nowy nurt głoszący hasło: sztuka dla sztuki.
Ilustracja 1. Modernizm. Wikipedia
Najważniejszy był pomysł artysty. Zrezygnowano z podporządkowania twórczości ideom politycznym, społecznym i narodowym.
Młoda Polska to epoka rozwoju modernizmu na ziemiach polskich.
Ilustracja 2. Młoda Polska. Wikipedia
Pracę organiczną rozumiano jako wspólny wysiłek całego społeczeństwa.
W drugiej połowie XIX wieku nastąpił rozwój badań naukowych w zakresie historii.
Ilustracja 3. Historia Polaków. Wikipedia
Na ziemiach polskich rozwijała się również kultura masowa.
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Pracujemy na Teams. Na każdej lekcji według planu.
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 123. – 12 minut.
- Podsumowanie: Napisz w zeszycie dziedziny polskiej kultury i nauki przełomu XIX/XX wieku i ich przedstawicieli.
- Przeanalizuj infografiki.
- Naucz się tego tematu.
- Prześlij pracę pisemną do piątku włącznie za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).