Charakteryzujemy postęp techniczny jako rezultat I wojny

Temat: Charakteryzujemy postęp techniczny jako rezultat I wojny.

Cel lekcji: Poznasz wybrane rodzaje broni zastosowanej podczas I wojny światowej.

Kryteria sukcesu:

  1. Wymieniam wybrane rodzaje broni zastosowanej podczas I wojny i określam ich wpływ na przebieg działań.

Kiedy na polach bitewnych I wojny światowej zapanował impas, a wojska obu stron konfliktu zostały zmuszone do krycia się w okopach i skomplikowanych systemach obronnych, dowódcy wszystkich armii zaczęli rozpaczliwie poszukiwać możliwości przełamania pozycji nieprzyjaciela.

Ilustracja 1. Samoloty podczas I wojny. Wikipedia

Lotnictwo wojskowe miało w tym okresie bardzo krótką historię. Zaledwie kilkanaście lat wcześniej w powietrze wzniósł się pierwszy samolot braci Wright, a na początku wojny samoloty wciąż były delikatne i zawodne. Z tego też powodu niektóre armie, tak jak niemiecka, przeznaczyły duże środki na rozwój alternatywnej gałęzi lotnictwa – sterowców, czyli maszyn lżejszych od powietrza.

Ilustracja 2. Gazy bojowe podczas I wojny. Wikipedia

Inną metodą przełamania frontu miało być użycie gazów bojowych. Na początku wojny używano czasami słabych substancji łzawiących, jednakże to Niemcy wprowadzili do akcji gazy bojowe na szeroką skalę. Na froncie zachodnim zastosowano je  w czasie walk pod Ypres. Efekt był piorunujący, a gaz musztardowy – zwany od tego czasu także iperytem – na stałe został włączony do arsenału broni.

Ilustracja 3. Czołgi podczas I wojny. Wikipedia

Ilustracja 4. Czołgi pływające podczas I wojny. Wikipedia

Jeszcze innym sposobem na przejście frontu było zbudowanie opancerzonego wozu bojowego, który byłby odporny na ogień z karabinów, byłby w stanie niszczyć zasieki z drutu kolczastego i torować drogę piechocie.

Rozwiązaniem okazało się skonstruowanie pojazdu gąsienicowego, który niejako posiadał własną „drogę” w postaci gąsienic i  był w stanie przebyć błoto na ziemi niczyjej. Do pierwszego użycia nowych maszyn doszło nad Sommą w roku 1916, gdzie nie odniosły jednak wielkiego sukcesu. Potrzeba było ponad roku, by dowódcy nauczyli się, jak prawidłowo używać czołgów. Angielska nazwa czołgu – „tank” – oznacza po prostu „zbiornik”.

Polecenia dla uczniów do wykonania – czas  do 35 minut:

  1. Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
  2. Przeczytaj przesłane informacje  i tekst z podręcznika – str 136. – 8 minut.

Podsumowanie: Uczniowie polscy. Wypisz do zeszytu rodzaje broni zastosowanej podczas I wojny światowej z wyjaśnieniami, gdzie i kiedy została zastosowana.

Uczniowie cudzoziemscy i uczniowie z opiniami i orzeczeniami: Wypisz do zeszytu rodzaje broni zastosowanej podczas I wojny światowej. Napisz kto pierwszy, gdzie i kiedy zastosował w walce samoloty, czołgi, gazy bojowe.

  • Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
  • Naucz się tego tematu.
  • Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).