Obywatelska władza samorządowa – poznajemy formularze urzędowe

Temat: Obywatelska władza samorządowa – poznajemy formularze urzędowe.

Cel lekcji: Poznasz wybrane procedury załatwiania przykładowych  spraw w urzędzie.

Kryteria sukcesu:

  1. Podaję przykłady aktywności obywatelskiej na rzecz społeczności lokalnej.
  2. Wypełniam wniosek o wydanie dowodu osobistego oraz o wydanie paszportu.
  3.  Podaję  przypadki łamania praw przysługujących obywatelom w urzędzie.

Urzędy są na każdym szczeblu samorządu terytorialnego najważniejszym łącznikiem między obywatelem a władzą. Ich sprawne działanie warunkuje realizację podstawowych zadań samorządu i umożliwia obywatelom normalne funkcjonowanie. Obok urzędów charakterystycznych dla samorządu terytorialnego istnieje też urząd wojewody, który jest łącznikiem między samorządem a administracją rządową.

Sprawy urzędowe załatwiamy osobiście w urzędzie lub przez Internet.

Biuletyn Informacji Publicznej to informator na temat wszelkich informacji typu:

  1. Do jakiej instytucji należy się zwrócić w danej sprawie
  2. Gdzie znajduje się jej siedziba
  3. W jakich godzinach przyjmowani są petenci
  4. Jakie wymagania trzeba spełnić w celu załatwienia danej sprawy
  5. Jakie dokumenty należy przygotować.

Za pośrednictwem Internetu można załatwić sprawy poprzez serwis Gov.pl (trzeba uzyskać profil zaufany, czyli elektroniczny identyfikator, który służy do potwierdzania tożsamości w kontaktach z urzędami). Działania:

  1. Złożenie wniosku
  2. Zalogowanie się do profilu zaufanego i wypełnienie oraz autoryzowanie wniosku
  3. Wysłanie formularza i uzyskanie elektronicznego potwierdzenia odbioru
  4. Uzyskanie potrzebnych informacji.