Temat: Obywatelska władza samorządowa – poznajemy formularze urzędowe.
Cel lekcji: Poznasz wybrane procedury załatwiania przykładowych spraw w urzędzie.
Kryteria sukcesu:
- Podaję przykłady aktywności obywatelskiej na rzecz społeczności lokalnej.
- Wypełniam wniosek o wydanie dowodu osobistego oraz o wydanie paszportu.
- Podaję przypadki łamania praw przysługujących obywatelom w urzędzie.
Urzędy są na każdym szczeblu samorządu terytorialnego najważniejszym łącznikiem między obywatelem a władzą. Ich sprawne działanie warunkuje realizację podstawowych zadań samorządu i umożliwia obywatelom normalne funkcjonowanie. Obok urzędów charakterystycznych dla samorządu terytorialnego istnieje też urząd wojewody, który jest łącznikiem między samorządem a administracją rządową.
Sprawy urzędowe załatwiamy osobiście w urzędzie lub przez Internet.
Biuletyn Informacji Publicznej to informator na temat wszelkich informacji typu:
- Do jakiej instytucji należy się zwrócić w danej sprawie
- Gdzie znajduje się jej siedziba
- W jakich godzinach przyjmowani są petenci
- Jakie wymagania trzeba spełnić w celu załatwienia danej sprawy
- Jakie dokumenty należy przygotować.
Za pośrednictwem Internetu można załatwić sprawy poprzez serwis Gov.pl (trzeba uzyskać profil zaufany, czyli elektroniczny identyfikator, który służy do potwierdzania tożsamości w kontaktach z urzędami). Działania:
- Złożenie wniosku
- Zalogowanie się do profilu zaufanego i wypełnienie oraz autoryzowanie wniosku
- Wysłanie formularza i uzyskanie elektronicznego potwierdzenia odbioru
- Uzyskanie potrzebnych informacji.