Temat: Oceniamy sytuację wewnętrzną Rzeczypospolitej pod rządami Wettinów – wykonujemy ćwiczenia.
Cel lekcji: Poznasz pozytywne i negatywne przykłady działań za panowania władców z dynastii Wettinów.
Kryteria sukcesu:
- Wymieniam 5 pozytywnych i 8 negatywnych przykładów działań za panowania Augusta II Mocnego i Augusta III Sasa.
- Oceniam pozycję międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich.
Ilustracja 1. August II Mocny. Wikipedia
Ilustracja 2. August III Sas. Wikipedia
Ilustracja 3. Rzeczpospolita za panowania Sasów. Wikipedia
Ćwiczenia:
Kolorem zielonym podkreśl te działania, które były pozytywne, a czerwonym te, które były negatywne.
- Uzupełnij zdania:
- W 1717 r. odbył się …………. …………… . Było to porozumienie między …………….., a władcą …………………………………… .
- Została zmniejszona liczba żołnierzy do ………… tysięcy.
- Król bez zgody sejmu nie mógł rozpoczynać ………………
- Zakazano wznoszenia innych świątyń niż …………………………..
- Przez ….. lat nie wprowadzono żadnych ważnych …………………..
- Wolność szlachecka przerodziła się w ……………………………, a inne państwa zaczęły ingerować w sprawy wewnętrzne państwa ……………………
- Czas pokoju sprzyjał odbudowie …………………….
- W państwie brakowało ………… politycznych.
- Zaczął rozwijać się ………………….. z Turcją i Saksonią.
- W stolicy wzniesiono ……………………… budynek, w którym wystawiano sztuki teatralne.
- Rozbudowano …………………………….. i odnowiono …………………….. .
- W 1740 r. ………………………………… założył Collegium Nobilium.
- Dwaj bracia Józef i Andrzej Załuscy założyli ……………………………….
Kolorem zielonym podkreśl te działania, które były pozytywne, a czerwonym te, które były negatywne.
2. Do podanych tytułów dopisz odpowiedniego autora:
- „O skutecznym rad sposobie” – ……………………………………..
- „Głos wolny wolność ubezpieczający” – …………………………………
3. Do jakich władców odnoszą się:
- powiedzenie „Od Sasa do Lasa” – ……………………………………………
- Order Orła Białego – …………………………………………………………
- podwójna elekcja – ………………………………………………………….
- pałac Saski – …………………………………………………………………..
4. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
- Pozycja Rzeczypospolitej za panowania Wettinów (znacznie się wzmocniła/ znacznie się osłabiła).
- Prusy, Austria i Rosja (rosły w siłę/osłabiały się).
- Ingerencja innych państw w sprawy wewnętrzne Rzeczypospolitej była (duża/mała).
- Prusy, Rosja, Austria dążyły do (wzmocnienia/upadku) Rzeczypospolitej.