Omawiamy przemiany polityczne i społeczne w drugiej połowie XIX wieku

Temat: Omawiamy przemiany polityczne i społeczne  w drugiej połowie XIX wieku .

Cele lekcji: Poznasz nowe ruchy i idee życia politycznego w XIX w.

Kryteria sukcesu:

  1. Wymieniam nowe ruchy polityczne.
  2. Wymieniam nowe idee polityczne.
  3. Wyjaśniam znaczenie terminów: emancypacja, anarchizm, syjonizm, nacjonalizm, sufrażystki.

W drugie połowie XIX wieku w wielu krajach Europy nastąpiła demokratyzacja życia politycznego, polegająca na wprowadzeniu trójpodziału władzy: ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza. Ograniczono władzę monarchów, a ludność uzyskiwała prawa polityczne.

Zaczęły kształtować się nowe ruchy polityczne:

  • socjaldemokracja – ruch mający na celu obronę praw robotników
  • anarchizm – ruch polityczny krytykujący państwo
  • chrześcijańska demokracja – zwana chadecją – ruch oparty na społecznej nauce Kościoła katolickiego.

Nowe idee polityczne:

  1. nacjonalizm – najważniejsze jest dobro narodu
  2. anarchizm – państwo jest zagrożeniem ludzkiej wolności
  3. syjonizm – Żydzi powinni dążyć do utworzenia własnego państwa

           Pod wpływem przemian społecznych zaczął rozwijać się ruch zwany emancypacją – kobiety zaczęły domagać się praw społecznych i politycznych: dostępu do edukacji, zmian w prawie rodzinnym, równouprawnienia ekonomicznego, praw wyborczych – walczyły o nie sufrażystki.

Ilustracja 1. Emancypacja kobiet w XIX w. Wikipedia

Polecenia dla uczniów do wykonania – czas  do 35 minut:

  1. Pracujemy na Teams. Na każdej lekcji według planu.
  2. Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
  3. Przeczytaj przesłane informacje  i tekst z podręcznika – str 81-84. – 12 minut.
  4. Podsumowanie: Napisz w zeszycie informacje na temat:
  5. Wymień ruchy polityczne w XIX wieku.
  6. Wymień idee polityczne w XIX wieku.
  7. Jaki rodzaj władzy wprowadzała demokratyzacja w XIX wieku.
  8. Kim były feministki i sufrażystki i o co walczyły? – 12 minut.
  9. Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
  10. Naucz się tego tematu.

Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu ).