Klasa VIII – lekcja 11 dla uczniów z orzeczeniami i cudzoziemskich
Temat lekcji: Omawiamy przyczyny, które doprowadziły do obrad Okrągłego Stołu.
Cel lekcji w języku ucznia: Poznasz przyczyny zwołania tzw. Okrągłego Stołu.
Kryteria sukcesu:
- Wymieniam przyczyny zwołania obrad Okrągłego Stołu.
- Określam czas obrad Okrągłego Stołu.
Wprowadzenie.
Na przełomie kwietnia i maja 1988 roku kraj znowu ogarnęła fala strajków. Zastrajkowała m.in. Huta im. Lenina w Krakowie, Huta Stalowa Wola, Stocznia Gdańska. Demonstrowano także na ulicach, żądając przywrócenia działalności związku oraz poprawy sytuacji ekonomicznej czy zwolnienia z więzień aresztowanych. Przeciwko strajkującym i demonstrującym wysłano ZOMO.
Kolejna fala strajków ogarnęła kraj w sierpniu 1988 roku. Wówczas po raz pierwszy przedstawiciele władz wystąpili z propozycją spotkania tzw. Okrągłego Stołu, przy którym zasiądą przedstawiciele opozycji i strony rządowej. W szukanie kompromisu zaangażowali się także przedstawiciele Episkopatu.
31 sierpnia 1988 roku doszło do pierwszego spotkania gen. Czesława Kiszczaka z Lechem Wałęsą. Spotkanie odbyło się w Warszawie. Wałęsa mimo braku konkretnych obietnic ze strony władz zobowiązał się doprowadzić do ugaszenia strajków. Kolejne spotkanie planowano na 16 września. Znowu zaangażował się Episkopat. Mediatorem był ks. Alojzy Orszulik. Tym razem miejscem rozmów była podwarszawska Magdalenka. Ustalono wówczas, że obrady okrągłego stołu odbędą się w połowie października. Jednak terminu nie dotrzymano – zmienił się rząd. Nowym premierem został Mieczysław Rakowski, długoletni redaktor naczelny „Polityki”.
W grudniu 1988 roku przy Lechu Wałęsie jako przewodniczącym NSZZ „Solidarność” powstał Komitet Obywatelski, a jego sekretarzem został Henryk Wujec. W ramach Komitetu utworzono 15 sekcji, w których starano się gromadzić materiały na potrzeby rozmów Okrągłego Stołu. Komitet liczył 135 osób (doradców z różnych dziedzin).
Rozmowy rozpoczęły się 6 lutego 1989 roku. Zakończyły 5 kwietnia. Odbywały się w stolicy, w pałacu Namiestnikowskim, przy okrągłym stole specjalnie wykonanym na tę okazję.
Ilustracja nr 1. Obrady Okrągłego Stołu. Nowa Historia.pl
Ilustracja nr 1. Obrady Okrągłego Stołu. Nowa Historia.pl
( Uwzględniając wszystkie czynności związane z obsługą komputera, zapoznawaniem się z poleceniami i ich wykonaniem – przewidywany czas przebiegu lekcji wynosi 35 minut).
Polecenia dla uczniów do wykonania:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Zapoznaj się z przesłanym materiałem – 8 minut.
- Zapoznaj się z wybranymi treściami dotyczącymi tematu w podręczniku 226 – 15 minut.
- Na podstawie przesłanego materiału i wybranych treści z podręcznika napisz w zeszycie informację – Przyczyny zwołania obrad Okrągłego Stołu.
- Naucz się tego tematu.
Nie przesyłaj informacji zwrotnej z tego tematu.