Temat: Omawiamy sytuację polityczną na ziemiach polskich przed powstaniem styczniowym – określamy przyczyny.
Cele lekcji: Poznasz przyczyny wybuchu powstania na ziemiach polskich w XIX w.
Kryteria sukcesu:
- Omawiam sytuację na ziemiach polskich przed powstaniem.
- Wyjaśniam kim byli Biali i Czerwoni.
- Omawiam przyczyny wybuchu powstania.
- Wyjaśniam kiedy rozpoczęło się powstanie.
Ilustracja 1. Królestwo Polskie. Wikipedia
Klęska powstania listopadowego przyczyniła się do zniechęcenia Polaków do konspiracji. W poszczególnych zaborach podejmowano szereg reform mających na celu poprawę warunków życia ogółu społeczeństwa.
- zabór pruski – rozwój gospodarczy, praca organiczna – wspólna praca obywateli dla dobra ogółu
- zabór rosyjski – odwilż posewastopolska, rozwój rolnictwa, aktywność społeczna
- zabór austriacki – aktywizacja polskich ośrodków kulturalnych i naukowych.
Reformy w Rosji pobudziły aktywność środowisk niepodległościowych.
Powstały wówczas ugrupowania polityczne:
- Biali – uważali, że do powstania należy się przygotować, a jego wybuch uzależniali od poparcia zachodnich mocarstw.
- Czerwoni – dążyli do rozpoczęcia walki zbrojnej, byli zwolennikami zmian demokratycznych, prowadzili działalność konspiracyjną.
Ilustracje 2.3. Manifestacje. Wikipedia
W drugiej połowie XIX wieku wzrastały nastroje patriotyczne.
Ilustracja 4. Aleksander wielopolski. Wikipedia
W1861 r. w administracji Królestwa Polskiego ważne wydarzenie objął Polak Aleksander Wielopolski, przeciwnik działalności konspiracyjnej. Doszło wówczas do wielu demonstracji. Oparciem dla Polaków był wówczas kościół katolicki.
Bezpośrednią przyczyną wybuchu powstania była branka – masowy pobór młodych ludzi do wojska carskiego. Przyczynami pośrednimi było dążenie Polaków do odzyskania niepodległości, utworzenie niepodległego państwa polskiego.
Powstanie rozpoczęło się 22/23 stycznia 1863 r.
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Pracujemy na Teams. Na każdej lekcji według planu.
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 100-101. – 12 minut.
- Podsumowanie: Napisz w zeszycie informacje na temat:
- Sytuacja w zaborach – 12 minut. Może być w formie tabeli.
Zabór pruski | Zabór rosyski | Zabór austriacki |
- Kim byli Biali i Czerwoni.
- Przyczyny wybuchu powstania.
- Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
- Naucz się tego tematu.
Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).