Temat: Omawiamy warunki życia pierwszych ludzi.
Cele lekcji: Poznasz warunki życia pierwszych ludzi.
Kryteria sukcesu:
- Wiem, kiedy, gdzie pojawili się przodkowie człowieka i wyjaśniam termin prehistoria.
- Znam różnice między koczowniczym a osiadłym trybem życia.
- Znam skutki osiadłego trybu życia.
Najdawniejsze dzieje człowieka, aż do czasu wynalezienia pisma około 4000 lat p.n.e. nazywamy prehistorią. To najdłuższy okres w dziejach ludzkości, który obejmuje wiele milionów lat.
Praludzie żyli w gromadach na tyle licznych, aby ich członkowie mogli razem bronić się przed drapieżnikami i zdobywać pożywienie. Takie grupy nie mogły być jednak zbyt duże, żeby za szybko nie wyczerpać żywności znajdującej się w najbliższym otoczeniu. Mimo to nasi przodkowie musieli i tak regularnie przemieszczać się w poszukiwaniu zwierzyny i miejsc, w których sezonowo dojrzewały rośliny. Ponieważ często wędrowali, wystarczały im naturalne schronienia. Wykorzystywali jamy powstałe po upadku drzew, groty oraz jaskinie. Kiedy robiło się zimno, wznosili proste schronienia z gałęzi, kijów, kości, skór i liści.
Człowiek na ziemi pojawił się około 4 mln lat temu w Aryce – Australopitek, a człowiek rozumny około 200 tys. lat temu – Homo Sapiens.
Ilustracja 1. Wędrówki przodków człowieka. Wikipedia
Koczowniczy i osiadły tryb życia.
Ilustracja 2. Koczowniczy i osiadły tryb życia. Wikipedia
Zajęcia ludzi pierwotnych.
Ilustracja 3.4.Zajęcia ludzi pierwotnych Wikipedia
Ilustracja 5. Rysunek naskalny. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie.
- Podsumowanie: Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania:
- Co to jest prehistoria?
- Kiedy i gdzie pojawił się człowiek na ziemi?
- Podaj różnice między koczowniczym, a osiadłym trybem życia?
- Wymień 4 skutki osiadłego trybu życia.
- Wymień nazwy epok prehistorycznych.
- Naucz się tego tematu.