Klasa VII – lekcja nr 4 dla osób z orzeczeniami i cudzoziemców
Temat: Omawiamy wydarzenia związane z kształtowaniem granicy południowej i północnej Polski.
Cel lekcji w języku ucznia: Poznasz wybrane wydarzenia związane z kształtowaniem południowej i północnej granicy II RP.
Kryteria sukcesu:
- Omawiam wybrane wydarzenia związane z kształtowaniem granicy północnej i południowej.
- Wyjaśniam określenie – Wolne Miasto Gdańsk.
Wprowadzenie do tematu:
Granica północna.
Północna część Polski w dużym stopniu zamieszkana była ludność niemiecką. W związku z tym wyniki przeprowadzonych plebiscytów – (głosowanie ludności )były niekorzystne dla Polaków. Wpływ na to miała niepewna sytuacja Polski (wojna z bolszewikami, nacisk Niemców ).
Zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego, Polsce przyznano wąski dostęp do morza – 140 km. Gdańsk stał się Wolnym Miastem, pod patronatem Ligi Narodów.
10 lutego 1920 r. odbyły się w Pucku zaślubiny Polski z morzem.
Ilustracja nr 1. Zaślubiny z morzem.
Granica południowa.
Z Czechosłowacją trwał konflikt o Śląsk Cieszyński. Wytyczona granica na Spiszu i Orawie nie była korzystna dla Polski. Okręg przemysłowy i około 120 tys. Polaków znalazło się po stronie czeskiej.
Ilustracja nr 2. Konflikt z Czechosłowacją.
Polecenia dla uczniów do wykonania:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie.
- Zapoznaj się z przesłanym materiałem.
- Zapoznaj się z fragmentami treści tematu w podręczniku 231, 234.
- Napisz w zeszycie do jakiego wydarzenia nawiązuje ilustracja nr 1.
- Napisz w zeszycie: Jaka była decyzja w sprawie Gdańska ?
- Z tego tematu nie przesyłaj informacji zwrotnej.