Temat: Powtarzamy wiadomości z działu: Ziemie polskie w latach 1849–1914.
Cele lekcji: Utrwalisz wiadomości i umiejętności przed sprawdzianem.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam kiedy wybuchło powstanie.
- Określam rolę dyktatorów i Rządu Narodowego.
- Wyjaśniam kim byli: Romuald Traugutt, ks. Stanisław Brzóska.
- Wyjaśniam kwestię uwłaszczenia chłopów.
- Wymieniam i wyjaśniam represje w zaborze rosyjskim.
- Wymieniam i wyjaśniam represje w zaborze pruskim.
- Wymieniam i wyjaśniam represje w zaborze austriackim.
- Podaję przykłady działań Polaków w obronie polskości.
- Wyjaśniam postawę społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców.
- Omawiam rozwój gospodarczy ziem polskich .
- Wyjaśniam co to jest emigracja zarobkowa i ruch spółdzielczy.
- Omawiam przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich w II poł. XIX w. b) Wyjaśniam znaczenie terminów: robotnicy, inteligencja, ziemiaństwo, burżuazja.
- Omawiam narodziny i pierwsze lata istnienia nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy).
- Omawiam założenia programowe ruchów politycznych.
- Wymieniam organizacje niepodległościowe, ich przedstawicieli.
- Wyjaśniam społeczne i narodowe aspekty rewolucji w latach 1905–1907.
- Wyjaśniam znaczenie terminów: Polskie Drużyny Strzeleckie, Związek Strzelecki.
- Wyjaśniam znaczenie orientacji proaustriackiej i prorosyjskiej.
- Wymieniam główne założenia polskiego pozytywizmu i jego wybitnych przedstawicieli.
- Wyjaśniam znaczenie pracy organicznej.
- Wyjaśniam pojęcia: modernizm, Młoda Polska.
Polecenia dla uczniów: Przygotuj się do sprawdzianu. Link do sprawdzianu umieszczony będzie w zakładce prace domowe w dzienniku elektronicznym.