Temat: Poznajemy demokratyczne Ateny.
Cele lekcji: Poznasz wybrane cechy demokracji ateńskiej.
Kryteria sukcesu:
- określam położenie Grecji, wymieniam zajęcia mieszkańców
- wyjaśniam pojęcia: polis, demokracja, zgromadzenie ludowe
- wymieniam cechy demokracji ateńskiej.
Grecja – Europa nad Morzem Śródziemnym. Starożytna Grecja – Hellada, a jej mieszkańcy to Hellenowie. Zajmowali się oni pasterstwem, hodowlą, uprawą winorośli, rybołówstwem.
Ilustracja1/2 Starożytna Grecja. Wikipedia
Plemiona greckie nie tworzyły jednolitego państwa, ale podzielone były na polis – miasta – państwa. Najważniejsze z nich to: Ateny i Sparta.
Ilustracja3/4 Starożytna Grecja. Ateny i Sparta. Wikipedia
W V w. p.n.e. w Atenach narodziła się demokracja – sprawowanie władzy przez wolnych obywateli – władza należąca do ludu. Najważniejsze decyzje podejmowano na zgromadzeniu ludowym – zgromadzenie obywateli ateńskich.
Ilustracja5/6 Starożytna Grecja .Demokracja. Wikipedia
Prawo do udziału w tym zgromadzeniu mieli wyłącznie obywatele Aten, czyli pełnoletni mężczyźni, których rodzice byli Ateńczykami. Najwybitniejszym Ateńczykiem był Perykles.
Ilustracja7/8 Starożytna Grecja. Perykles. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie.
- Wyjaśnij pojęcia.
- Odpowiedz na pytania:
- Jak starożytni Grecy nazywali swój kraj?
- Podaj przykłady dwóch najważniejszych polis.
- W którym wieku Ateny przeżywały swoją świetność?
- Jak się nazywał ateński dowódca i wybitny mówca?
- Wymień cechy demokracji ateńskiej.
- Naucz się tego tematu.