
Temat: Poznajemy najważniejsze wartości rodzinne
Cele lekcji: Poznasz wybrane wartości rodzinne.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam co to jest rodzina i wymieniam cechy rodziny jako grupy społecznej.
- Podaję nazwy poszczególnych funkcji rodziny.
- Wymieniam podstawowe prawa i obowiązki dziecka w rodzinie.
- Wymieniam podstawowe problemy zagrażające prawidłowemu funkcjonowaniu współczesnych polskich rodzin.
- Wymieniam instytucje wspierające rodziny w realizacji swoich funkcji oraz formy pomocy rodzinie.
Rodzina to podstawowa grupa społeczna – pierwotna o charakterze nieformalnym. Jej członkowie połączeni ze sobą więzami formalnymi i emocjonalnymi, mają wobec siebie określone prawa i obowiązki. W rodzinie kształtują się najważniejsze cechy charakteru członków społeczeństwa, rodzina zapewnia środki do życia jej członkom, kształtuje postawy, wyrabia cechy charakteru u dzieci oraz przekazuje najważniejsze elementy dziedzictwa kulturowego.



We współczesnym świecie funkcjonują rodziny:
- rodzina dwupokoleniowa
- rodzina wielopokoleniowa
- rodzina zastępcza
Najważniejsze role rodziny:
- prokreacyjna – posiadanie potomstwa
- opiekuńcza – zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
- socjalizacyjna – wychowanie i przygotowanie dzieci do pełnienia ról społecznych
- kulturowa – wprowadzenie w życie kulturalne
- rekreacyjna – dbanie o wypoczynek
- ekonomiczna –zaspokojenie potrzeb materialnych
Uzupełnij tabelę. Podaj po 4 przykłady.
Dzieci w rodzinie | |
Obowiązki | Prawa |
Przykłady zagrożeń dla rodziny:
- problemy finansowe
- używki: alkohol, narkotyki
- emigracja zarobkowa rodziców
- bezrobocie
- konflikty pokoleniowe
- nadmierny konsumpcjonizm i materializm
Instytucje wspierające rodzinę:
- instytucje wsparcia np. poradnia PPP, świetlice środowiskowe
- instytucje interwencji kryzysowej np. prokuratura, policja
- rodzinni kuratorzy sądowi.
Polecenia dla uczniów do wykonania.
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie.
- Wykonaj pisemnie ćwiczenia .