Temat: Poznajemy społeczność polskiego systemu edukacyjnego.
Cele lekcji: Poznasz wybrane formy życia szkolnego.
Kryteria sukcesu:
- Określam, kto tworzy samorząd szkolny.
- Podaję przykłady działań samorządu uczniowskiego i przykłady naruszania praw ucznia.
- Wymieniam osoby, u których może szukać pomocy, w przypadku naruszenia praw ucznia.
Podstawowym miejscem edukacji formalnej jest szkoła. Pełni ona nie tylko funkcję kształcącą, ale także wychowawczą czy kulturową. Aby je realizować, szkoły posiadają organy, w tym dyrektora szkoły czy radę pedagogiczną. Szczególną pozycję zajmuje samorząd uczniowski, za którego pośrednictwem wszyscy uczniowie uczestniczą w życiu szkoły. Samorząd szkolny odgrywa też istotną rolę w kontrolowaniu przestrzegania praw ucznia. Prawa ucznia są regulowane nie tylko w dokumentach wewnętrznych szkoły, jak np. statut szkoły, ale w dokumentach prawa krajowego – konstytucji i ustawach.
W szkole funkcjonują organy szkoły, czyli osoby i grupy osób posiadające przypisane prawem kompetencje.
Do organów szkoły zaliczamy:
- dyrektora szkoły,
- radę pedagogiczną,
- radę szkoły,
- samorząd uczniowski.
- Samorząd uczniowski to nie tylko „klasowa trójka”, przewodniczący czy też zarząd samorządu. To nie jest wąskie grono osób, którym powierzono całą odpowiedzialność za to, co dzieje się w szkole.
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, niezależnie od klasy, w której się uczą, wieku, ocen z poszczególnych przedmiotów czy też oceny z zachowania. „Wszyscy” oznacza więc, że każdy uczeń danej szkoły jest również członkiem jej samorządu uczniowskiego. - Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
Samorząd uczniowski ma prawo:
- do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- organizowania – w porozumieniu z dyrektorem – działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi;
- wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Samorząd uczniowski może przedstawiać wnioski (czyli np: propozycje wprowadzenia zmian, przyjęcia nowych rozwiązań) oraz opinie (pozytywne lub negatywne) we wszystkich sprawach szkoły.
Wymienienie sześciu konkretnych przykładów służy jedynie podkreśleniu, że zwłaszcza one mieszczą się w zakresie działalności samorządu.
Dokumenty określające prawa i obowiązki ucznia: |
Deklaracja praw człowieka i obywatela |
Konwencja o prawach dziecka |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej |
Kodeks karny |
Statut szkoły |
Program wychowawczy szkoły |