Temat: Poznajemy średniowieczną wieś.
Cel lekcji: Poznasz warunki życia mieszkańców wsi.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam w jaki sposób zakładano wsie.
- Znam organy samorządu wiejskiego.
- Opowiadam o wyglądzie średniowiecznej wsi.
- Wiem jakie były główne zajęcia mieszkańców wsi.
W średniowieczu zakładanie wsi nazywano lokacją. Przez pierwsze lata po założeniu wsi osadnicy byli zwolnieni z obowiązku składania danin. Okres ten nazywamy wolnizną.
Organy samorządu wiejskiego:
- na czele wsi stał sołtys, którym zostawał zasadźca wsi
- ława wiejska – sąd
Ilustracja 1. Średniowieczna wieś. Wikipedia
Chłopi byli najliczniejszym stanem, który posiadał najmniej praw.
Ilustracja 2. Średniowieczna wieś. Wikipedia
Ilustracja 3. Średniowieczna wieś. Wikipedia
Dzięki ich pracy mieszkańcy wsi, zamków i miast mieli jedzenie. Praca na wsi była ciężka, wymagała wielu umiejętności oraz narzędzi.
Ilustracja 4. Średniowieczna wieś – zajęcia mieszkańców. Wikipedia
Ilustracja 5. Średniowieczna wieś – zajęcia mieszkańców. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 136. – 8 minut.
- Podsumowanie: Uczniowie polscy. Wypisz zajęcia mieszkańców wsi, narzędzia, jakimi się posługiwali i jakie hodowali zwierzęta.
Uczniowie cudzoziemscy i uczniowie z opiniami i orzeczeniami:
- Połącz w pary zwierzęta z produktami, które pozyskiwano dzięki nim:
gęś | wełna i mleko |
kura | pierze i mięso |
krowa | mięso i skóra |
świnia | jajka i mięso |
owca | mleko i mięso |
- Podaj przykłady 3 narzędzi, którymi posługiwali się chłopi.
- Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
- Naucz się tego tematu.
- Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).