Temat: Poznajemy średniowieczne miasto.
Cel lekcji: Poznasz warunki życia mieszkańców miasta.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam w jaki sposób zakładano miasta
- Znam organy samorządu miejskiego.
- Wiem jakie były główne zajęcia mieszkańców miast.
- Opowiadam o wyglądzie średniowiecznego miasta.
W średniowieczu były dwa sposoby zakładania miast:
- lokacja – zakładanie od podstaw
- przekształcenie z grodów.
Zakładaniem miast zajmował się zasadźca, który zazwyczaj zostawał wójtem. Był on przedstawicielem właściciela ziemi, na której powstawało miasto.
Samorząd miejski:
- rada miejska – uchwalała obowiązujące w mieście prawa i wybierała burmistrza
- burmistrz – najważniejszy urzędnik miejski
- ława miejska – sąd.
Ilustracja 1. Samorząd miejski. Wikipedia
We władzach miasta zasiadali tylko najbogatsi mieszkańcy.
Głównymi zajęciami mieszkańców miast były rzemiosło i handel. Powstawały wówczas cechy – organizacje zrzeszające rzemieślników i ich rodziny, dbające o ich prawa.
Ilustracja 2. Zajęcia mieszkańców. Wikipedia
Ilustracja 3. Zajęcia mieszkańców. Wikipedia
Miasto średniowieczne.
Ilustracja 4. Miasto średniowieczne. Wikipedia
Ilustracja 5. Miasto średniowieczne. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 142. – 8 minut.
- Podsumowanie: uczniowie polscy – wypisz w zeszycie wszystkie elementy średniowiecznego miasta, wymień skład organu samorządu miejskiego i zajęcia mieszkańców; uczniowie z orzeczeniami i opiniami – wypisz elementy średniowiecznego miasta i zajęcia ludności; uczniowie cudzoziemscy – wypisz elementy średniowiecznego miasta.
- Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
- Naucz się tego tematu.