
Temat: Charakteryzujemy reformy oświeceniowe na przykładzie reform w Prusach, Rosji i Austrii.
Cel lekcji: Poznasz wybrane reformy oświeceniowe wprowadzone w Prusach, Rosji, Austrii.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam znaczenie pojęcia absolutyzm oświecony.
- Charakteryzuję reformy oświeceniowe wprowadzone w Prusach, Rosji i Austrii.
- Wiem kim byli: Fryderyk II Wielki, Józef II, Piotr I Wielki.
Absolutyzm oświecony – forma ustroju państwa rozpowszechniona w Europie w II połowie XVIII w., w której władca uznaje niektóre zasady umowy społecznej między sobą, a społeczeństwem; przyznaje mu pewne wolności np. tolerancję religijną, jednocześnie jednak pozostając monarchą absolutnym, sprawującym władzę nad wszelkimi dziedzinami administracji państwowej.
W XVIII wieku w Prusach, Austrii i Rosji wprowadzono nowy system rządów zwany absolutyzmem oświeconym. Władcy państw:
- Fryderyk II Wielki – król Prus

- Józef II – cesarz Austrii

- Piotr I Wielki – car Rosji

przeprowadzili wiele reform w duchu oświecenia, dzięki którym wzrosły dochody z handlu i rzemiosła. Ukształtowały się nowe potęgi europejskie.
Polecenia dla uczniów do wykonania.
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie.
- Napisz w zeszycie kim byli Piotr I, Fryderyk I, Józef II.
- Wypisz w zeszycie po 4 przykłady reform w Austrii, Rosji i Prusach.
- Wymień 6 skutków przeprowadzonych reform.