Charakteryzujemy sytuację Polaków w Królestwie Polskim

Cel lekcji w języku ucznia: Poznasz sytuację Polaków w Kongresówce.

Kryteria sukcesu:

  1. Charakteryzuję okres konstytucyjny Królestwa Polskiego.
  2. Wymieniam przykłady osiągnięć Polaków w gospodarce, kulturze i oświacie.
  3.  Omawiam działalność opozycyjną i spiskową Polaków.
  4.  Wyjaśniam pojęcia: kaliszanie, Filareci, Filomaci, Towarzystwo Patriotyczne.

Konstytucja Królestwa Polskiego.

Konstytucja Królestwa Polskiego, właściwie Ustawa konstytucyjna Królestwa Polskiego – konstytucja Królestwa Polskiego nadana przez cesarza Rosji i króla Polski Aleksandra I, będąca wypełnieniem postanowień kongresu wiedeńskiego w 1815 r. Zaliczana jest do najbardziej liberalnych w pokongresowej Europie. Przy jej redakcji pracował kilkuosobowy zespół, z księciem Adamem Jerzym Czartoryskim na czele.

Ilustracja ½. Konstytucja Królestwa Polskiego. Wikipedia

Działalność gospodarcza.

Ministrem skarbu Królestwa Polskiego został Ksawery Drucki Lubecki, który przyczynił się do wdrożenia ważnych inwestycji w przemyśle oraz komunikacji.

Ilustracja 3/4. Ksawery Drucki Lubecki. Wikipedia

Kaliszanie. Bonawentura Niemojowski. Wincenty Niemojowski

Kaliszanie to liberalni politycy pochodzący z zachodniej części Królestwa Polskiego, głównie z województwa kaliskiego, działający w latach 1820–1831 pod przywództwem Bonawentury Niemojowskiego i Wincentego Niemojowskiego,

Filareci.

Polskie tajne stowarzyszenie patriotyczne młodzieży wileńskiej założone przez Towarzystwo Filomatyczne (filomatów), działające w latach 1820–1823.

Filomaci.

Polskie tajne stowarzyszenie studentów i absolwentów Uniwersytetu Wileńskiego działające w latach 1817–1821, a następnie bez nazwy i ze zmienioną organizacją wewnętrzną do 1823.

Towarzystwo Patriotyczne.

Tajna organizacja niepodległościowa w Królestwie Polskim w latach 1821-1826.

Sprzysiężenie Podchorążych.

Organizacja w Szkole Podchorążych pod kierunkiem Piotra Wysockiego.

Piotr Wysocki

Polecenia dla uczniów:

  1. Przepisz do zeszytu cel lekcji i kryteria sukcesu.
  2. Wymień przykłady osiągnięć Polaków w gospodarce, kulturze i oświacie.
  3. Wymień przykłady działalności opozycyjnej i spiskowej, wyjaśniając poszczególne terminy historyczne.