Ćwiczenia
- Uporządkuj podane etapy w życiu rycerza w kolejności chronologicznej. W tym celu ponumeruj je od 1 do 4.
…… nauka dobrego wychowania i zwyczajów dworskich
…… służba na dworze władcy w roli pazia
…… uroczystość pasowania
…… towarzyszenie rycerzowi w wyprawach wojennych w roli giermka
2. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.
1. | Cechy to organizacje zrzeszające chłopów. | P | F |
2. | Lenno to ziemia oddawana przez seniora w użytkowanie wasalowi. | P | F |
3. | W średniowiecznym społeczeństwie jedna osoba mogła być jednocześnie wasalem i seniorem. | P | F |
3. Połącz pojęcia z odpowiednimi wyjaśnieniami. Jedno z nich jest niepotrzebne. Do litery z hasłem dopisz właściwą cyfrę z definicją.
A. zakonnicy B. chłopi C. mieszczanie
1. byli najliczniejszym stanem w społeczeństwie średniowiecznym
2. składali śluby ubóstwa, celibatu i posłuszeństwa
3. zajmowali się głównie handlem i rzemiosłem
4. mieli za zadanie walczyć w obronie władcy i wiary chrześcijańskiej
A – ….. B – ….. C – …..
4. Skreśl w nawiasie błędne informacje, tak aby powstały zdania prawdziwe.
Zasadźca był osobą zajmującą się (uprawą ziemi / zakładaniem nowej osady).
Średniowieczni rycerze byli zobowiązani postępować zgodnie z (regułą świętego Benedykta / kodeksem honorowym).
Zadaniem ławy miejskiej w średniowiecznym mieście było (rozstrzyganie sporów / ustanawianie praw).
5. Wyjaśnij, jaki był główny cel stawiany przed dziełami sztuki w epoce średniowiecza.