
Temat: Określamy rolę Kościoła w średniowieczu.
Cel lekcji: Poznasz rolę Kościoła jako instytucji w różnych dziedzinach.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam, jaką rolę odgrywali duchowni w średniowieczu.
- Wyjaśniam, kim byli zakonnicy i czym się zajmowali.
- Wyjaśniam pojęcia: zakon, klasztor, opat, reguła zakonna.
- Rola Kościoła w średniowieczu.

Ilustracja 1. Kościół w średniowieczu. Wikipedia
W średniowieczu Kościół wywierał ogromny wpływ na życie ludzi. Duchowieństwo było stanem uprzywilejowanym, posiadającym najwięcej praw.
- Rola duchowieństwa w średniowieczu.

Ilustracja 2. Duchowieństwo w średniowieczu. Wikipedia
Duchowni byli związani z władcami danego państwa, ale podlegali wyłącznie papieżowi. Byli również najlepiej wykształconą grupą społeczną, dlatego pełnili też ważne funkcje na dworach władców jako urzędnicy i doradcy.
- Zakony w średniowieczu.
Zakonnicy byli duchownymi tworzącymi wspólnoty zakonne. Siedzibami zakonów były klasztory, gdzie obowiązywała reguła zakonna, czyli zbiór przepisów określających prawa i obowiązki zakonników. Życiem w klasztorze kierował opat.

Ilustracja 3. Klasztor w średniowieczu. Wikipedia

Ilustracja 4. Klasztor w średniowieczu. Wikipedia
W średniowieczu powstało wiele zakonów. Najważniejsze z nich to:
- benedyktyni

Ilustracja 5. Benedyktyni w średniowieczu. Wikipedia
- cystersi

Ilustracja 6. Cystersi w średniowieczu. Wikipedia
- franciszkanie

Ilustracja 7. Franciszkanie w średniowieczu. Wikipedia
- dominikanie

Ilustracja 8. Dominikanie w średniowieczu. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 148. – 8 minut.
- Podsumowanie: Uczniowie polscy: Wypisz przykłady 4 zakonów średniowiecznych – założyciel i zasady. Wypisz zajęcia zakonników.
Uczniowie cudzoziemscy i uczniowie z opiniami i orzeczeniami: Wypisz przykłady 4 zakonów średniowiecznych – nazwy. Wypisz zajęcia zakonników.
- Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
- Naucz się tego tematu.
- Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).