
Temat: Omawiamy skutki Powstania Kościuszkowskiego.
Cel lekcji: Poznasz wybrane skutki powstania.
Kryteria sukcesu:
- Wiem kim byli: Stanisław August Poniatowski, Tadeusz Kościuszko.
- Potrafię wymienić państwa, które dokonały rozbiorów Polski.
- Wymieniam skutki powstania.
Powstanie kościuszkowskie było ostatnią próbą ratowania państwa polskiego. Szczególną odwagą wykazali się kosynierzy, czyli chłopi uzbrojeni w kosy. Naczelnik został niezwłocznie przewieziony do Petersburga, gdzie spędził dwa lata jako więzień stanu.

Ilustracja 1. Tadeusz Kościuszko w niewoli. Wikipedia
Następnie wyjechał do Stanów Zjednoczonych.

Ilustracja 2. Tadeusz Kościuszko w Stanach Zjednoczonych. Wikipedia

Ilustracja 3. Tadeusz Kościuszko w Stanach Zjednoczonych. Wikipedia
Upadek powstania oznaczał koniec niepodległości Polski. W 1795 r. został przeprowadzony przez państwa zaborcze: Rosję, Prusy, Austrię trzeci rozbiór Polski. Rzeczpospolita przestała istnieć na mapie Europy i świata przez 123 lata.

Ilustracja 4. Rozbiory Polski. Wikipedia
Król Stanisław August Poniatowski opuścił Warszawę i udał się do Grodna, pod opiekę i nadzór namiestnika rosyjskiego, po czym abdykował 25 listopada 1795 na rzecz Rosji. Ostatnie lata życia spędził na wygnaniu w Petersburgu. Zmarł 12 lutego 1798.

Ilustracja 5. Stanisław August Poniatowski w niewoli. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 77. – 8 minut.
- Podsumowanie: Uczniowie polscy: Wyjaśniam co się stało po klęsce powstania z Tadeuszem Kościuszko i Stanisławem Augustem Poniatowskim. Wyjaśniam rok 1795. Wymieniam państwa zaborcze. Wymieniam skutki powstania.
- Uczniowie cudzoziemscy i uczniowie z opiniami i orzeczeniami: Wyjaśniam co się stało po klęsce powstania z Tadeuszem Kościuszko i Stanisławem Augustem Poniatowskim. Co się wydarzyło w roku 1795. Wymieniam państwa zaborcze.
- Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
- Naucz się tego tematu.
- Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).