Omawiamy wybrane wydarzenia związane z kształtowaniem granicy południowej i północnej Polski

Temat: Omawiamy wybrane wydarzenia związane z kształtowaniem granicy południowej i północnej Polski.

Cel lekcji: Poznasz okoliczności towarzyszące kształtowaniu północnej i południowej granicy Polski.

Kryteria sukcesu:

  1. Znam ustalenia północnej granicy. Wyjaśniam konflikt polsko – czechosłowacki.
  2. Wyjaśniam kwestię Wolnego Miasta Gdańsk.

Wprowadzenie do tematu:

Granica północna.

Północna część Polski w dużym stopniu zamieszkana była ludność niemiecką. Wyniki przeprowadzonych plebiscytów były niekorzystne dla Polaków. Wpływ na to miała niepewna sytuacja Polski (wojna z bolszewikami, nacisk Niemców ).

Zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego, Polsce przyznano wąski dostęp do morza – 140 km. Gdańsk stał się Wolnym Miastem, pod patronatem Ligi Narodów.

10 lutego 1920 r. odbyły się w Pucku zaślubiny Polski z morzem.

Ilustracja nr 1. . Wikipedia

Granica południowa.

Z Czechosłowacją trwał konflikt o Śląsk Cieszyński. Wytyczona granica na Spiszu i Orawie nie była korzystna dla Polski. Okręg przemysłowy i około 120 tys. Polaków znalazło się po stronie czeskiej.

Ilustracja nr 2. Wikipedia

Polecenia dla uczniów do wykonania – czas  do 35 minut:

  1. Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
  2. Przeczytaj przesłane informacje  i tekst z podręcznika – str 202 – 8 minut
  3. Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
  4. Naucz się tego tematu.
  5. Uczniowie polscy – Napisz w zeszycie do jakiego wydarzenia nawiązuje ilustracja nr 1 i 2. Jaka była decyzja w sprawie Gdańska ? ?
  6. Uczniowie z opiniami, orzeczeniami, cudzoziemscy – Napisz w zeszycie do jakiego wydarzenia nawiązuje ilustracja nr 1 i 2. Podaj obowiązującą nazwę Gdańska.
  7. Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).