Temat: Omawiamy wybrane wydarzenia związane z kształtowaniem granicy południowej i północnej Polski.
Cel lekcji: Poznasz okoliczności towarzyszące kształtowaniu północnej i południowej granicy Polski.
Kryteria sukcesu:
- Znam ustalenia północnej granicy. Wyjaśniam konflikt polsko – czechosłowacki.
- Wyjaśniam kwestię Wolnego Miasta Gdańsk.
Wprowadzenie do tematu:
Granica północna.
Północna część Polski w dużym stopniu zamieszkana była ludność niemiecką. Wyniki przeprowadzonych plebiscytów były niekorzystne dla Polaków. Wpływ na to miała niepewna sytuacja Polski (wojna z bolszewikami, nacisk Niemców ).
Zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego, Polsce przyznano wąski dostęp do morza – 140 km. Gdańsk stał się Wolnym Miastem, pod patronatem Ligi Narodów.
10 lutego 1920 r. odbyły się w Pucku zaślubiny Polski z morzem.
Ilustracja nr 1. . Wikipedia
Granica południowa.
Z Czechosłowacją trwał konflikt o Śląsk Cieszyński. Wytyczona granica na Spiszu i Orawie nie była korzystna dla Polski. Okręg przemysłowy i około 120 tys. Polaków znalazło się po stronie czeskiej.
Ilustracja nr 2. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania – czas do 35 minut:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie – 2 minuty.
- Przeczytaj przesłane informacje i tekst z podręcznika – str 202 – 8 minut
- Przeanalizuj infografiki – 4 minuty.
- Naucz się tego tematu.
- Uczniowie polscy – Napisz w zeszycie do jakiego wydarzenia nawiązuje ilustracja nr 1 i 2. Jaka była decyzja w sprawie Gdańska ? ?
- Uczniowie z opiniami, orzeczeniami, cudzoziemscy – Napisz w zeszycie do jakiego wydarzenia nawiązuje ilustracja nr 1 i 2. Podaj obowiązującą nazwę Gdańska.
- Prześlij pracę pisemną do następnej lekcji za pośrednictwem formularza kontaktowego, dziennika elektronicznego lub na moją pocztę (iwierzbicka@onet.eu).