
Temat: Wymieniamy osiągnięcia w zakresie kultury i nauki epoki renesansu.
Cele lekcji: Scharakteryzujesz cechy renesansu europejskiego.
Kryteria sukcesu:
- Wyjaśniam co to jest renesans i humanizm.
- Wymieniam cechy renesansu europejskiego.
- Podaję przykłady największych osiągnięć mistrzów epoki renesansu.
Renesans to epoka w kulturze i sztuce europejskiej, trwający od XIV do końca XVI w.
Humanizm to pogląd stawiający człowieka w centrum zainteresowania artystów.
Badaczy, znawców kultury i języków starożytnych zaczęto nazywać humanistami (od łacińskiego słowa humanus – ludzki). W centrum zainteresowania stawiali oni człowieka i jego życie Humaniści jako swoje hasło przyjęli cytat z dzieła rzymskiego pisarza „Człowiekiem jestem, nic, co ludzkie nie jest mi obce”.
Cechy renesansu europejskiego:
- w centrum zainteresowania jest człowiek
- sięganie do wzorów architektury antycznej
- wszechstronne wykształcenie
- wszechstronne zainteresowania i umiejętności.
Przykłady największych osiągnięć mistrzów epoki renesansu:
- Michał Anioł Buonarroti: kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie, rzeźby – Dawid, Mojżesz, Pita, freski


Ilustracja ½ Michał Anioł i dzieła. Wikipedia


Ilustracja 3/4 Michał Anioł i dzieła. Wikipedia


Ilustracja 5/6 Michał Anioł i dzieła. Wikipedia
- Leonardo da Vinci – Mona Lisa, Dama z łasiczką, Ostatnia wieczerza.


Ilustracja ½ Leonardo da Vinci i dzieła. Wikipedia


Ilustracja ½ Leonardo da Vinci i dzieła. Wikipedia
- Rafael Santi – obrazy przedstawiające Maryję z Dzieciątkiem.


Ilustracja ½ Rafael Santi i dzieła. Wikipedia


Ilustracja 3/4 Rafael Santi i dzieła. Wikipedia
Katedra florencka i Bazylika św. Piotra w Rzymie
W XV wieku wzniesiono we Florencji nową katedrę, którą wykończono w sposób nietypowy jak na ówczesne czasy. Cechą charakterystyczną nowej świątyni była ogromna kopuła, górująca nad całym miastem. Rozwiązanie to stało się wkrótce niezwykle modne i w wielu miastach włoskich zaczęto budować podobne kościoły.


Ilustracja ½ Kopuła katedry florenckiej. Wikipedia
Polecenia dla uczniów do wykonania:
- Zapisz temat i kryteria sukcesu w zeszycie.
- Naucz się tego tematu.